Svara på allt?

Jag hade en chef en gång som ville att vi skulle bemöta allt som skrevs, oavsett om det var en insändare i liten lokaltidning eller om det var längre granskande artikel. Ibland var mitt råd att strunta i det, då det bara skulle ge mer spridning åt originalinlägget. Men kan det vara en smart kommunikationsstrategi att bemöta allt som skrivs om en?

Bem%C3%B6ta+allt.jpg

Små företag och start ups

Som vanligt är svaret på frågan både ja och nej. Är du kommunikationsansvarig på en start up kan det vara ett kanontillfälle att synas genom att svara på vad någon annan har skrivit om dig, även om det är negativt. Just nu skrivs det en del om el-scootrar och alla verkar inte helt nöjda med deras intåg i trafikmiljön. Hade jag suttit på Voi eller Tier eller någon av de andra bolagen hade jag skrivit svar på varenda arg insändare i lokaltidningar. Mitt budskap hade varit att det absolut är viktigt med trafikregler och att det är superdumt att folk bara lämnar dem mitt på trottoaren. Sen hade jag skrivit en rad om hur häftigt det är att alla nu har ett bra alternativ till kortare bil- eller taxiresor.

Stora organisationer och företag

För större organisationer kan det vara lite annorlunda. I vissa fall kan ett svar eller kommentar ge onödig uppmärksamhet till en liten fråga. Genom att inte svara kanske den problematiska frågeställningen tystnar och försvinner. Men jag tycker det är att tänka kortsiktigt. Genom att svara på det som skrivs om en skickar du signalen att din organisation är transparent och dessutom ser och hör sina kunder eller användare. På sikt stärker det varumärket och ger en bra grund för fler och bättre affärer.

Så svaret kanske inte var ett tveksamt ”ja och nej”, utan kanske mer ett ”ja, absolut, om du vill jobba långsiktigt och ser till att svara alla på ett genomtänkt sätt”. 

Oavsett om du vill jobba långsiktigt eller om du är mitt inne i en situation där du behöver formulera bra svar till arga kunder eller allmänhet så kan du alltid kontakt mig för råd och hjälp.