När journalisten ringer

För många är det en pulshöjande händelse som skapar oro och nervositet. Men faktum är att de allra flesta gånger en journalist hör av sig är det för att få hjälpa med information. Eller för att hen vill göra en enkel intervju om något som du kan mycket om. Det vill säga, ett bra tillfälle att kommunicera.

När journalisten ringer.jpg

Medieträning och rådgivning kring journalistkontakter handlar ofta om krissituationer eller tuffa granskningar, det händer såklart ibland och det är bra att vara förberedd på det (läs mer här och här). Risken är dock att det skapar en situation att varje gång en journalist ringer ses det som ett hot mot eller risk för ett företags varumärke. Men i de allra flesta fall efterfrågas helt ofarlig information, eller så vill journalisten göra en intervju med någon som är expert på sitt ämne.

Kommunikationstillfälle

Ta vara på tillfället att nå ut med din kommunikation. Trovärdigheten i ditt budskap ökar när det kommer fram i en redaktionell artikel jämfört med i köpta kanaler som reklam eller sponsrade inlägg i sociala medier. Men för att det ska bli så bra som möjligt för både dig som avsändare och för journalisten så finns det några saker som är bra att tänka på i denna typ av situationer. 

Viktiga råd vid journalistkontakter

För det första; svara på journalistens frågor. Även om jag pekar på möjligheterna att nå ut med ditt budskap så är det viktigaste att ge svar på det journalisten efterfrågar. På så sätt skapar du en bra grund för att sedan få möjlighet att nå ut med det du vill säga. Med största sannolikhet är det så att du blir kontaktad för att du kan mycket om något eller för att det finns ett intresse för din verksamhet. Det är troligt att du ändå kommer få frågor som ligger nära det du vill kommunicera, förstör inte chansen genom att med en dåres envishet få in exakt den formuleringen du tänkte ut innan intervjun.

För det andra; var generös med din expertis. Att våga dela med sig av sin kunskap och kompetens skapar trovärdighet och dessutom uppfattas du som sympatisk. Dubbelvinst alltså. Detta gäller inte bara i kontakten med journalister utan bör vara centralt i all din kommunikation. Effekten blir att du bygger en långsiktig relation med dina intressenter. 

Checklista innan och under intervjuer

Till sist; inget blogginlägg är komplett utan en checklista. Så här kommer sex punkter att tänka på när journalisten ringer och det är dags för intervju:

1.    Se till att komma ihåg journalistens namn och redaktion, och vad frågorna handlar om.

2.    Be att få ringa tillbaka. Då hinner du ta reda på fakta, skriva ner några bra formuleringar och dessutom ta några djupa andetag. Ring sedan tillbaka, inom den tid du har sagt (vilket bör vara max 20 minuter).

3.    Tänk på att det finns inget ”off the record”, intervjun börjar när journalisten ringer och pågår till ni har skiljts åt. Så säg inget som du inte kan stå för eller som du inte vill ska komma ut.

4.    Innan du svarar på en fråga, räkna till tre. Då får du tid att tänka igenom ditt svar och låter dessutom inte stressad. Behöver du mer tid kan du ställa en öppen motfråga och be journalisten förklara sin fråga.

5.    Gissa eller spekulera inte, det är ofta helt ok att säga att du inte kan svaret.

6.    Ha inte för höga krav på dig själv. Ha kul! De allra flesta gör inte så många intervjuer under sin karriär. Räkna inte med att vara grym från början. Sen är det viktigt att komma ihåg att ingen annan än du vet vad du hade tänkt säga. Missar du något eller om det inte blir perfekt så är det nog ingen annan som märker det.

Vill du ha fler råd eller hjälp inför en intervju, kontakta mig gärna. Jag har lång erfarenhet och har som talesperson gjort hundratals intervjuer med allt från lokal media till internationella nyhetsbyråer. 

Marcus Hartmann