MIK och källkritik

Förra veckan var jag på Bokmässan i Göteborg. Ett tema som lyfts fram i år är Medie- och informationskunnighet (MIK), ett brännande aktuellt ämne mot bakgrund av senaste årens diskussioner om fake news och vem som man egentligen ska tro på?

Photo by   rawpixel.com   from   Pexels

Photo by rawpixel.com from Pexels

Medie- och informationskunnighet i fokus

Flera namnkunniga paneler lyfte MIK utifrån lite olika perspektiv, men alla var rörande överens om att i tider när traditionella medier genomgår en kris och allt fler går till sociala medier för att konsumera nyheter så ökar behovet av att öka allas medie- och informationskunnighet. Det gäller såklart främst konsumenter, men även redaktioner behöver fundera hur det nya medielandskapet förändrar det journalistiska arbetet. Annars riskerar vi att felaktiga nyheter och berättelser sprids, eller att förvisso korrekta nyheter kan användas av illvilliga aktörer i påverkans- och propagandainsatser.

Ett aktuellt sådant exempel är nyheterna om att professor Magnus Söderlund sagt vi kan komma att behöva äta människokött för att rädda klimatet. Det är i alla fall vad man kan tro om sett, hört eller läst nyheter den senaste tiden. Riktigt sant är det såklart inte. Något som Patrik Oksanen, ledarskribent på Hudiksvalls Tidning, skrivit om i en tankeväckande krönika. Läs den här. (Han har också skrivit en bra text om just bokmässan och MIK, läs den här.)

Källkritik i vardagen

Så långt om redaktioners ansvar. Vi som enskilda människor har också ett ansvar. Vad kan och bör du som företrädare för ett företag göra? Eller för den delen i ditt privata agerande i sociala medier. Det korta svaret är; var källkritisk! Dela inte saker utan att först undersöka om det verkligen stämmer, vem som står bakom och vad den vill uppnå. Är du minsta tveksam, dela inte. 

Internetstiftelsen har publicerat en bra artikel om detta, den kan kännas lite lång vid en första anblick men läs den ändå. Det är väl investerad tid. Och tipsa en vän eller kollega. Genom att hjälpas åt kan vi stärka medie- och informationskunnigheten hos fler.

Marcus Hartmann