Långsiktig kommunikationsstrategi

Att nöta in ett budskap tar tid. Därför är det viktigt att vara långsiktig och uthållig när du ska arbeta med en ny kommunikationsstrategi. Ett vanligt misstag är att man ger upp och byter inriktning när effekten inte är tillräckligt snabb, vilket bara resulterar i att du framstår som otydlig och osäker.

långsiktig kommunikationsstrategi.jpg

Politisk kommunikation

 När jag jobbade med politisk kommunikation upprepade vi våra viktigaste budskap hela tiden, ibland så mycket att vi själva blev innerligt trötta på dem. Kommunikationsstrategin var tydlig och vi jobbade hela tiden med samma tre budskap. Även fast vi blev trötta på dem fortsatte vi och var väldigt noga med att hela tiden få nyckelmeningar och fraser i alla tal, debattartiklar och pressmeddelanden. 

Mätningar visade att även om vi var trötta på budskapen och även om journalisterna tyckte vi var tråkiga så hade vår viktigaste målgrupp – allmänheten – inte tröttnat. Tvärtom visade det sig att många inte ens uppfattat vad vi vill säga med vår kommunikation. Så vi kämpade vidare.

Politisk kommunikation är lite speciell då den till syvende och sist syftar till att vinna val. Men även om den typen av kommunikationsstrategier potentiellt riktar sig till målgruppen ”alla röstberättigade i Sverige”, så finns det mycket att lära sig av hur politiska kommunikationsavdelningar jobbar med långsiktighet och anpassade budskap till olika målgrupper.

Snabb kommunikation

I ett läge där det kan kännas som att all kommunikation går fort och det avsändare måste hålla jämna steg med utvecklingen i sociala medier kan det tyckas vara lite kontraproduktivt att prata långsiktighet. Men det ena utesluter såklart inte det andra. Med en kommunikationsstrategi som siktar på ett mål ett eller två år framåt så har du en bra grund att stå på när du ska navigera i ett snabbt kommunikationslandskap.

Kommunikationsstrategi i 4 steg

Hur gör du då? Och hur undviker du att allt fokus läggs på att ta fram kommunikationsplaner, istället för att faktiskt kommunicera budskapen? Jag tycker inte du ska krångla till det i onödan. Några enkla steg räcker för att komma igång. 

 

1.    Ta fram ett långsiktigt mål.

Ett långsiktigt mål kan vara, till exempel, att ditt bolag ska uppfattas hos kunderna som att det tar ansvar för miljön. Har du möjlighet så gör en nollmätning för att få reda på vad de tycker idag.

2.    Ta fram budskapen som leder till ditt mål.

 Om vi fortsätter exemplet ovan så kan det till exempel vara att ditt bolag göra alla sina tjänsteresor med tåg. Se till att budskapet är anpassat för olika kanaler, inte bara de vanliga. Glöm inte att de kan användas på säljmöten, mässor, på interna möten, i kvartalsrapporter, nyhetsbrev, som frågor på andras seminarier, kort sagt: våga tänka brett i kanalvalet.

3.    Genomför kommunikationen

 Gör kommunikationsinsatser, och gör dem hela tiden. Sitt inte och planera en massa bra aktiviteter som ni sedan inte hinner genomföra. Se till att företagskulturen är sådan att många anställda vågar kommunicera budskapen, och att det är ok så länge allt stärker det långsiktiga målet. Stärk omvärldsbevakningen och våga fånga bra tillfällen att kommunicera, att använda en aktuell händelse som hävstång i din kommunikation kan ge mycket bra effekt på kort tid.

4.    Mät effekten

 Har du haft möjlighet att göra en nollmätning så kan du göra uppföljande mätningar och se hur effekt (förhoppningsvis) utvecklas. Har du inte gjort en startmätning så är det ändå bra att mäta genomslaget för din kommunikation, hur många som ser den och reagerar på den. 

 

Det viktigaste är att du sätter ett långsiktigt mål och att du faktiskt gör kommunikationsinsatser som leder mot det målet. Planer är bra och viktiga, men det viktigaste är att få ut sina budskap.

 

Behöver du hjälp med kommunikationsstrategier? Kontakta mig!

Marcus Hartmann