Kriskommunikation är enkelt från utsidan

Jag har funderat lite på det här med att kommentera pågående kommunikationskriser. Var på ett seminarium om kriskommunikation förra veckan och de som talade lyfte problemet med att analysera ett pågående skeende, särskilt då man väldigt sällan har all information. En intressant, och relevant, fundering när det går allt fortare i sociala medier.

microphone-704255_640.jpg

 För egen del har jag på LinkedIn skrivit om såväl Svenska Kraftnät som Swedbank, i båda fallen utan ha all information. Gör jag det alldeles för lätt för mig? Ja, eller snarare; kanske. Det är klart det är lätt att vara expert från utsidan, särskilt när medias dom redan är förkunnad. 

 Men om vi inte tillåter oss att analysera skeenden och händelser, hur ska vi då lära oss och bli bättre? Såklart kan analysen visa sig vara fel och behöva justeras, men varje analys måste läsas mot den fakta som fanns när den gavs. Precis som varje krishantering utgår från informationen vid varje givet tillfälle.

 Alldeles oavsett det så har jag försökt att vara noga med att hela tiden poängtera att jag inte har all information när jag analyserar och kommenterar krishanteringar. Men att det ändå kan finnas lärdomar att dras.

 Några gånger har jag dock haft all information om krishanteringen och kommunikationsarbetet. En sådan gång var när jag jobbade på Teracom och en 330 meter hög mast saboterades. Vill du veta mer om hur jag arbetade då och vilka lärdomar jag drog? Klicka här och boka in en föreläsning med mig.