Kommunikationsrådgivning i tre steg

För ett företag som är i uppstartsfas eller inne i en förändring kan rätt kommunikationsrådgivning öka affärsmöjligheterna. I ett medielandskap som förändras hela tiden har det blir det svårare och svårare att hitta rätt kanaler, rätt tonalitet och rätt tajming. 

Kommunikationsrådgivning.jpg

Samtidigt finns det oanade möjligheter för start up-bolag att kommunicera. För fler kanaler innebär också fler chanser att verkligen nå ut med sina budskap. Med sociala medier går det också att verkligen rikta kommunikationen mot rätt målgrupper, ibland utan att behöva passera en tidning eller annan ”traditionell” mediekanal.

 För att komma igång kan dessa tre steg hjälpa dig på vägen, eller i varje fall få dig att komma igång.

1.    Varför?

Kommunikationen behöver ett syfte. Det kan vara att du vill sälja något, öka kunskapen om ditt varumärke eller berätta om en ny affär eller rekrytering. Utan svar på varför vet du inte vem du ska prata med, eller hur du ska formulera budskapet. Sedan är det dags för steg två:

2.    Hur och vem?

Pressmeddelande eller inlägg på Facebook, valen är många och beroende på hur du svarat ovan behöver du hamna rätt här. Och så behöver du välja målgrupp för att kunna komma vidare till steg tre. 

3.    Vad?

Nu behöver du bestämma vad ditt budskap ska innehålla, och hitta delbudskap som förstärker det. Håll det enkelt och rakt, gör allt du kan för att undvika ett svårt och komplicerat språk.


Vill du komma igång med ditt kommunikationsarbete så kolla in mitt startpaket för PR och kommunikation här.