Europaval och budskap

Igår – söndagen den 26 maj – gick Sverige återigen till valurnorna, eller i alla fall drygt hälften av oss. Valvakorna var lite speciella med tanke på att inga officiella siffror fick presenteras innan klockan 23 på kvällen, men när de kom drog partiernas budskaps-maskinerier igång.

Europaval+och+budskap.jpg

Skulle man endast lyssna på partiföreträdarna får man bilden att alla partierna har gjort framgångsrika val, oavsett vad siffrorna säger. Ingen av de som uttalades sig under söndagskvällen och natten verkar vara riktigt besviken, möjligen Fi undantagna. Alla hittar något positivt att lyfta fram. Antingen jämfört med förra europavalet, eller så är det jämfört med riksdagsvalet i höstas, eller om inget av dessa två funkar jämfört med senaste opinionsmätningen.

Detta är egentligen inget konstigt, om än lite intressant att det sker även från partier som möjligen skulle må bra av lite självrannsakan. Ingen nämnd och ingen glömd. Men, att välja från vilken utgångspunkt en kommentar lämnas är ett bra sätt att få ut ett budskap även om läget inte är alldeles soligt. Partierna jobbar hela tiden med att sätta agendan och att få sin berättelse att vara grunden i medierapporteringen. Sedan är det viktigt att våga hålla sig till det budskapet även om frågorna blir lite jobbiga och svåra.


Behöver du eller din organisation hjälp med budskap och medieträning? Kontakta mig så kan jag skräddarsy en utbildning eller vara bollplank inför intervjuer.