En enkel kommunikationsplan

Första steget mot att kommunicera bättre kan vara att ta fram en enkel kommunikationsplan. Genom att strukturera upp ditt kommunikationsarbete ökar du möjligheterna att få genomslag för till exempel ditt PR-arbete och andra kommunikationsinsatser.

en enkel kommunikationsplan.jpg

Har du aldrig gjort en kommunikationsplan förut kan det kännas svårt att komma igång. Jag tycker att en enkel kommunikationsplan innehåller fyra delar; målgrupp, budskap, aktiviteter och uppföljning. På så sätt håller du det på en bra nivå och arbetet med planen kommer att kännas överkomligt.

Med största sannolikhet har företaget eller organisationen du jobbar för en strategi och en målsättning. Kommunikationsarbetet ska såklart ha samma syfte. Det vill säga, ska bolaget sälja mer är det målet med all kommunikation och PR. Ska ni värva fler medlemmar? Då är det syftet även med din kommunikationsplan.

Målgrupp

Vem eller lika vill du nå? Är det kunder, båtintresserade eller kanske hundägare? För att kunna ta fram bra budskap behöver du veta vem som ska läsa/lyssna/titta. Och för att nå dem behöver du veta var de finns. Så lägg till en rad om vilken plattform din målgrupp nås genom, det kan till exempel vara Facebook, radio eller för den delen tidningar.

Budskap

När du hittat din målgrupp så är det dags att formulera budskapen. Jobba med ett huvudbudskap och sedan två ”under-budskap” som stödjer det. Finns målgrupperna i olika kanaler så kan det vara bra att anpassa budskapen beroende på var de ska användas.

I andra fall kan det såklart vara så att budskapet redan är givet från början. Det kan vara myndigheter som ska tala om regleringar eller som under sommaren när länsstyrelser utfärdar eldnings- och grillförbud. Då är budskapsformuleringen kanske redan klar och då kan du lägga större fokus på de andra delarna.

Aktiviteter

Nu är det dags att göra en lista över aktiviteter, till exempel skicka ett pressmeddelande eller ett inlägg på sociala medier. I sin enklaste form räcker det att skriva vad som ska göras, när det ska göras och vem som är ansvarig för att det görs. 

Uppföljning

När du är igång med aktiviteterna och det har gått ett tag så är det dags att kolla om du får genomslag för din kommunikation. Har journalisterna läst ditt pressmeddelande? Verkar din målgrupp se Facebook-inlägget? Om inte, vad kan du göra eller förändra för att de ska göra det. 

Till sist, och viktigast. Låt inte kommunikationsplanen stå i vägen för att faktiskt göra saker. En plan ger inte fler affärer eller bättre räckvidd för dina inlägg. Det viktigaste är att agera och faktiskt göra saker. Det kommer jag återkomma till i inlägg längre fram. 

Vill du veta mer om kommunikationsplaner och PR-strategier? Eller hjälp att vässa ditt kommunikationsarbete? Kontakta mig genom att trycka på knappen!

Marcus Hartmann