Bli en expert

Ett sätt att nå ut med ditt budskap och sprida kunskap om ditt företag eller organisation är att bli expert på ett ämne. Banker och andra finansföretag är duktiga på att profilera sina sparekonomer och det finns mycket inspiration att hämta från deras metoder. Men det kräver ett långsiktigt engagemang, och hårt arbete.

Starta en blogg bli expert.jpg


I dagens medielandskap finns det många plattformar och kanaler som behöver fyllas med innehåll. Många redaktioner jobbar med alla sorters medieslag: text, bild, film och ljud. Fördelen för de som vill nå ut med sitt budskap är att det därmed finns fler möjligheter att synas och höras.

Fler experter behövs

En ofta återkommande del i ett reportage eller artikel är experten. När det handlar om ekonomi är det ofta någon av bankernas sparekonomer, när det handlar om politik är det en professor i statsvetenskap och när det handlar om brottslighet är det Leif GW Persson. Men vem är det som är expert på ditt område? Är det kanske du?

Fyra tips för att bli expert

För att lansera och arbeta in en ny expert krävs hårt arbete. För att nå fram behöver du visa varför du är relevant och hur du kan bidra med bra och nya insikter på ditt område. Och du behöver vara envis. För att komma igång så får du här fyra tips. 

1.    Starta en blogg – klassiskt och enkelt sätt att kommentera händelser och nyheter inom ditt område. Använd den också för att dela med dig av kunskap även när det inte har hänt något. Ge inte upp om det inte kommer några besökare inledningsvis, det tar ett tag att bygga upp en bra blogg. 

2.    Var aktiv i sociala kanaler – för det första: dela dina blogginlägg. Var sedan aktiv och svara snabbt om det kommer kommentarer på din delning. Kommentera också andras inlägg på ett konstruktivt och trevligt sätt. Tänk på hur du uttrycker dig och kom ihåg att ironi och sarkasm är mycket svårt att förmedla i text. Börja också följa andra experter och sprid deras material, tillsammans med egna relevanta kommentarer och funderingar. Har du möjlighet så köp räckvidd via Google Ads eller direkt i de sociala kanalerna.

3.    Gå på andra relevanta seminarier och föreläsningar – på så sätt bygger du ditt nätverk och kan dessutom passa på att göra reklam för din blogg. När du känner dig bekväm kan du också ställa frågor, och passa då på att ge några egna analyser. En viktig sak är dock att du aldrig får hamna i ett läge där du står och pratar för länge, då kommer den övriga publiken att få ett dåligt intryck av dig. Skriv ner ditt budskap i några korta rader, och avsluta alltid med en fråga till panelen eller föreläsaren.

4.    Ordna egna seminarier – har du möjlighet så är en genväg att ordna egna seminarier eller föreläsningar där du får möjlighet att bygga ditt eget varumärke. Bjud in andra experter till panelen, även från konkurrenter eller personer som tycker tvärt emot vad du tycker. 


Till sist. Låt det ta tid, förvänta dig inte strålande resultat från dag ett. Jag har skrivit på denna blogg i sex månader nu och jag anser mig fortfarande vara i uppbyggnadsfasen. 

Behöver du hjälp eller inspiration för att bygga ditt eget varumärke? Kontakta mig!

Marcus HartmannExpert