Modern lobbying

Public Affairs, lobbying, påverkan. Kärt(?) barn har många namn. I grund och botten handlar det om kontakter med politiker, myndigheter och andra offentliga organ. Men är det en ljusskygg verksamhet där beslut fattas bakom stängda dörrar? Eller är det helt enkelt ett sätt för företag och organisationer att vara en större del av det samhälle de verkar i? Som vanligt ligger svaret någonstans i mitten.

Read More
Marcus Hartmann
MIK och källkritik

Förra veckan var jag på Bokmässan i Göteborg. Ett tema som lyfts fram i år är Medie- och informationskunnighet (MIK), ett brännande aktuellt ämne mot bakgrund av senaste årens diskussioner om fake news och vem som man egentligen ska tro på.

Read More
Marcus Hartmann
Workshop om kriskommunikation

Jag testar att bjuda in till ett seminarium eller workshop (har inte bestämt vad det ska kallas) som pågår i två timmar. Första timmen blir det föreläsning med handfasta tips och råd. Andra timmen dricker vi kaffe och diskuterar aktuella kriser och krishanteringar och ser vilka lärdomar du kan dra av andras insatser, då får du också chansen att få lite mer djuplodande svar på dina egna frågor.

Read More
Marcus Hartmann
Bli en expert

Ett sätt att nå ut med ditt budskap och sprida kunskap om ditt företag eller organisation är att bli expert på ett ämne. Banker och andra finansföretag är duktiga på att profilera sina sparekonomer och det finns mycket inspiration att hämta från deras metoder. Men det kräver ett långsiktigt engagemang, och hårt arbete.

Read More
Marcus HartmannExpert
Långsiktig kommunikationsstrategi

Att nöta in ett budskap tar tid. Därför är det viktigt att vara långsiktig och uthållig när du ska arbeta med en ny kommunikationsstrategi. Ett vanligt misstag är att man ger upp och byter inriktning när effekten inte är tillräckligt snabb, vilket bara resulterar i att du framstår som otydlig och osäker.

Read More
Marcus Hartmann
En enkel kommunikationsplan

Första steget mot att kommunicera bättre kan vara att ta fram en enkel kommunikationsplan. Genom att strukturera upp ditt kommunikationsarbete ökar du möjligheterna att få genomslag för till exempel ditt PR-arbete och andra kommunikationsinsatser.

Read More
Marcus Hartmann
När journalisten ringer

För många är det en pulshöjande händelse som skapar oro och nervositet. Men faktum är att de allra flesta gånger en journalist hör av sig är det för att få hjälpa med information. Eller för att hen vill göra en enkel intervju om något som du kan mycket om. Det vill säga, ett bra tillfälle att kommunicera.

Read More
Marcus Hartmann